Ett år

Ett år har gått. Ett år fyllt av hopp, besvikelse, glädje och tårar. 

Många tårar.

Imorgon är det ett år sen jag gjorde mitt första och enda äggplock. 
24 äggblåsor med 24 ägg i. Jag kunde inte gå på 3 dagar pga av smärtan i magen.
15 befruktades, 1 två dagars fick jag tillbaka och 12 blastocyster (5 och 6 dagars) frystes in.

Vi var så löjligt glada. 
Vi var så säkra på att ivf:en skulle fungera och gjorde den inte det ja då hade vi ett års försök med frysta återföringar. 

Jag var arrogant nog att tro att av dessa 12 i frysen så skulle vi säkert få syskon också. Kanske totalt 3 barn.

Det känns skrattretande nu. 4 kvar och inget barn. Syskon tänker jag inte ens på i dagsläget. Bara vi får ett barn. Ett barn.

Vi var så nära den där första gången. Jag kände verkligen att den hade fastnat. Och på julafton fick vi se ett svagt pluss. Mitt första pluss någonsin. Samma dag kom lutinusen ut rosa. Två dagar senare var hoppet borta.

Efter det så har året följts av FET efter FET, hormoner efter hormoner. Stackars lilla kropp. 


Fet 1. Februari: ostimulerad cykel. -mens efter 4 dagar. (Negativt)

Fet 2. Mars: ostimulerad cykel men med progesteron. - mens efter 5 dagar. (Negativt)

Fet 3. April: stimulerad med Letrozol + lutinus (Negativt.)

Fet 4. Maj: stimulerad med Letrozol + lutinus (negativt).

Fet 5. Juni: stimulerad med Letrozol + lutinus samt akupunktur och trombyl. (Plussade extremt svagt efter att jag kände den bekanta känslan av att den hade fäst) Testet dagen efter var blankt och sen senare kom mensen. (Negativt)

Augusti: spolning av äggledare och livmoder igen.

Fet 6. September: stimulerad med Letrozol + lutinus. (Negativt)

Fet 7. Oktober: stimulerad med progynon + lutinus. (Negativt)

Fet 8. November: stimulerad med progynon + lutinus. Testade även: prednisolon, trombyl, fragmin och intralipidropp. (Negativt)


Så många månader med hormoner och med blanka graviditetstest.
Ibland förstår jag inte hur vi orkar. Men jag ser inte alternativet. Det enda vi kan göra just nu, är att se framåt. Att inte tappa hoppet. Att borsta av smutsen från knäna och resa sig upp och fortsätta springa, ni vet som man gör när man är liten.

Men ett fel finns det ju uppenbarligen. När jag träffar chefsläkaren om en vecka ska jag försöka få dem att förstå att vi behöver göra en titthålsoperation eller nått. För nu har vi 4 kvar. Och jag är jävligt rädd om våra 4. ❤️

Jag tror inte längre att det är en självklarhet att vi kommer få barn via ivf. Jag bara hoppas. 

Av alla bloggar jag började läsa för 1 år sen så har 90 % blivit gravida eller fått sina bebisar. Och jag känner sån glädje för dem som lyckats och för oss andra så önskar jag att vi fortsätter att kämpa och att vi en dag får fira jul med våra egna barn. 

❤️


Allmänt, Ett år har gått | |
#1 - - Henis:

Finaste ❤️ All kärlek till er, älskade ni.

Svar: ❤️
ivfdagboken.blogg.se

#2 - - B:

Jag hoppas och önskar för er skull, varje dag! ❤️❤️❤️❤️ Mitt livs största kämpar!

Svar: ❤️❤️❤️
ivfdagboken.blogg.se

#3 - - Anonym:

För oss tog det 12 försök, ge inte upp! Om jag vore ni skulle jag kanske göra ett nytt IVF kanske med ny medicin och pröva med de äggen, hoppas på färskåterföring till exempel. Något nytt liksom. Vet hur det känns då blogg efter blogg blir gravida och man står "ensam" kvar, men du är inte ensam. Vi vet alla hur det känns. En dag är det er tur!

Svar: Ja så tänker jag med, ska bara använda upp dessa rackare i frysen (kostar inget) sen blir det att köpa ny behandling. Vilka mediciner hade du den gången det lyckades? Var det blandat färsk och frys era 12 försök? Bra kämpat. Det är som du säger, man ska inte ge upp. Tack för din kommentar:)
ivfdagboken.blogg.se

#4 - - Hej:

Jsbdnd

#5 - - Ivy:

Hej! Ursäkta ovan inlägg. Aldrig kommenterat så jag var tvungen att testa om det gick innan jag skickade.

Gör ont att läsa ditt inlägg och jag förstår dig helt. Man känner sig så ensam. Jag har en liknande "resa". Började med ivf för ett år sedan. Nu med 3 fet och 3 et samt två kvar i frysen är jag bara så otroligt ledsen för året som gått.

Gissar att ni också är oförklarliga? Vi har inte lyckats få några som helst svar under året på vad som kan vara fel.

Gjort några tester nu utomlands och lyckats tjata till mig att få göra missfallasutredning. Vi har två biokemiska grav.. annars minus. Alla tester är "Tipptopp" med båda och jag är relativt ung (29 år). Det är bara så tungt..

Vet inte vad jag ville med detta. Men kanske visa att du är inte ensam.. finns tyvärr fler av oss. Jag hoppas innerligt att det kan vända. Om man vågar hoppas.

Kram och ta hand om varandra.

Svar: Hej! Tack för att du kommenterar och visar att jag inte är ensam. Jag hoppas också att det vänder för oss.

Nej jag har inte heller fått några svar tyvärr. Vi använder oss av manlig donator men man kan nog säga att jag är oförklarligt barnlös.

Då är vi samma ålder också. Man tycker ju att det ska gå när man är unga och allt ser bra ut. Har du fått något svar på din missfallsutredning?

Jag kom precis från kliniken nu och de tog 5 rör för att testa kromosomfel och missfallsutredning.

Kram på dig.
ivfdagboken.blogg.se

#6 - - Ivy:

Hej! Jag och min man var idag och lämnade prover för att testa kromosomfel. Vi skulle få veta resultat 20 januari. Har du fått några svar om det?

Jag väntar även på svar om era test. Även trombolia test och infektions screening av mensblod. Även DNA fragmentering på spermierna har vi nu gjort.

Tyvärr väntan nu på alla dessa. Kanske kan det ge svar. Gjort hysterskopi tidigare som såg normalt ut. Även mini utredning i Sverige för immunförsvaret som inte visade något..

Tyckte mig läsa att du fick kemisk grav på den du stimulerade vid ägguttag? I så fall kanske en ide att göra fet i en stimulerad cykel med menopur, Progynon, ovitrelle och progesteron. Ingen läkare så du får läsa själv men jag har sett några tjejer som tillslut lyckats med detta sätt vid fet.

Gör du ivf på egen hand eller har du en man som är med på resan? Eller tjej?

Man önskar ju man hade svar... det är det jobbiga. Vet varken in eller ut.. vad är rätt väg att gå.

Svar: Okej👍 Jag frågade bara hur lång tid man kunde vänta sig att det skulle ta, och då sa de några veckor.

Spännande med screeningen av mens. Skickar du till Grekland? Har funderat länge på att göra det, men kommer aldrig till skott.

Ja det stämmer bra att jag fick kemisk. Det har jag också funderat på. Ska ta upp det vid nästa besök.

Jag har en man som är med på resan.:)

Jo tänk om man kunde få svar. Vad härligt det skulle kännas. Då skulle man kanske hitta en lösning.

Har nu uppehåll och tar tester eller ska du göra Fet snart?:)

ivfdagboken.blogg.se

#7 - - Ivy:

Kom på en sak dock som kan vara vanligt för oss "oförklarliga". Misstänker att jag kan ha endometrios. Inte för att jag har några symptom utan för att jag har väldigt lite mens trots tjock slemhinna (alltid 10 plus). De sa att så kan vara fallet. Men att man inte behandlar endo patienter på något annat sätt. Mycket konstigt tycker jag...

Ja man blir helt enkelt heeelt matt av detta! Lycka till nu med denna insättning! Hoppas sååååå! Kram

Svar: Ja det har ju jag förmodligen med. Dom säger precis som du sa; att dom gör inget speciellt för det ska ändå inte påverka🤔 Mycket märkligt. Tack så mycket:) kram
ivfdagboken.blogg.se

#8 - - Ivy:

Precis, skickat det till kliniken Serum i Athen. Väntar fortfarande på bekräftelse om det kommit fram.

Tyvärr har jag ev haft ägglossning trots stimulerat fet med Progynon så ERA testet kommer nog bli ogiltigt.. vilket gör att jag måste åka och göra det igen i slutet av jan (ca).

Jag funderar även på att åka till Athen och göra en grundlig immunitetsutredning.

Känns som jag saknar koden och läkarna här vill bara slå samma om och om igen, i hopp om att något ska ändra sig. Klarar inte det... blir förhoppningsvis fet i februari!

Hoppas allt går fint för dig nu. Håller tummarna så hårt!!!

Svar: Spännande!
Vad är ett Era- test? Ska genast googla.😅 Jobbigt att göra om testet. Hoppas du slipper det.

Förstår dig precis, man blir så frustrerad och allt de säger är att det är otur och att nästa gång, då!
Ska du göra stimulerat fet då?

Tack för dina tummar✊ Är på rd2 men försöker att inte tänka på det den här gången.
Kram
ivfdagboken.blogg.se

#9 - - Ivy:

Jag fortsätter att kommentera i detta inlägg 😀 Era test kan visa om man återför fel dag i cykeln. Visar sig att det för 25% av alla som gör testet är ett skifte i dagen embyrot ska återföras. Så istället för det klassiska dag fem kanske dag fyra, sex eller sju är det rätta för en.

Gjorde era testet i stimulerad fet så jag tänkte göra enligt samma rekommendationer som testet ger.

Lycka till!!! Kramar 🙌🙏

Svar: Det är bra det😅👍
Okej åh då förstår jag. Jag har hört talas om det. Ett sånt test måste jag göra. Men det var utomlands?
Skriv gärna när du får dina resultat☺️
Kramar🙏
ivfdagboken.blogg.se

#10 - - Ivy :

Du kan läsa mer om det på exempelvis ivf serums hemsida. Den grekiska kliniken. Vill knappt skriva var jag gjort min för kliniken och återkopplingen har varit under all kritik. Fick mest troligt ägglossning trots stimulerat fet. Får inget svar av dem nu om hur vi går vidare. Kommer kontakta en annan koordinator imorgon.. för jag måste ju göra om detta för tillförlitligt resultat. Baseras på exakt 120 timmar av progesteron vilket störs av ägglossning. Kliniken är ivf Riga och tog de för de är nära men rekommenderar dem INTE. De är bra på att svara innan allt är betalt. Efter är det omöjligt att få återkoppling. Men serum verkar supergulliga och bra, värt resan tror jag :-) tror absolut det är värt att testa för sådanna som oss, fina blastocyster men implantationsproblem.. jag delar resultat direkt jag får det :-) kram och hoppas allt är fint! 🙏

Svar: Okej ja serum verkar bra, har vart inne på deras hemsida. Har du fått nått svar på ditt prov du skickade till serum?
Tack för att du delar, känns skönt att prata med någon som kämpar och vill hitta lösningar.
Har du gjort någon titthålsoperation av livmodern? Hysteroskopi, det skulle jag nämligen vilja göra.

Tyvärr tror jag inte att det tagit sig den här gången heller, även om det kändes lovande där ett tag😕

Kram 🤗
ivfdagboken.blogg.se

#11 - - Ivy:

Provet hamnade på vänt pga lediga juldagar. Fick mail igår att de mottagit det och så fort jag betalt in kollar de.

Jag känner själv att det är heeelt omöjligt att alla ägg ska varit värdelösa sedan jag var 26. Dessutom med högt amh och bra andra värden. Känns som det är något utöver det klassiska. Ser liksom folk som lyckas trots låga odds och så går det inte för någon som är ung med alla förutsättningar?! Det är konstigt och inte otur som läkarna säger...

Jag fick göra en hysterskopi i november. Enligt dem såg allt normalt ut. Har du fått göra det? Vet annars att serum också har det.

Fått svar på Bla DNA fragmentation att allt är bra där. Skönt på något vis att kunna utesluta något som felande länken..

Funderar du på att kolla upp något?

Kram och jag hoppas du har fel om hur det gått... jag hoppas så🙏🌟

Svar: Okej, då kanske du får svar snart på det också 👍
Vad skönt att dna- fragmentationen var bra!

Ja, jag känner som dig. Nått är fel och det gäller bara att hitta det och åtgärda.
Jag har inte fått göra någon hysteroskopi än, men tänker kräva det nu innan någon mer insättning. Annars får jag fixa det privat på nått sätt.

Jag är sugen på att skicka prov till Serum, köpte en behållare förra månaden men använde den aldrig.

Jag tog test idag, negativt.:(

Kram
ivfdagboken.blogg.se

#12 - - Ivy:

Först och främst.. så himla ledsamt att läsa. Jättetufft och orättvist. Det är verkligen en hemsk och orättvis "resa". Jag önskar så att svar finns att hitta och snart. Ska du göra fet snart igen?

Test till serum gick smidigt att skicka.

Har du fått svar på missfallsutredning/kromosomanalys?

Stor kram och hoppas innerligt detta år kan ge svar och positiva test. Kramar

Svar: Tack🙏
Ne jag tänkte nog ta en liten paus. Vi planerar att resa i feb:) Ska ringa kliniken på tisdag sen tror jag att vi ska träffa en läkare för att prata om hur vi ska göra nästa gång. Och jag tänkte då försöka be dem om hysteroskopi.
Förhoppningsvis blir det Fet om inte alltför lång tid och då kanske få 2 st blastisar tillbaka.

Ne, har inte fått svar ännu. Hoppas de kan berätta nått på tisdag.👍

Tack detsamma🙏 2018 är vårt år!
Kram
ivfdagboken.blogg.se

#13 - - Ivy :

Härligt med resa och paus för att vila kropp och knopp 😊 Vi siktar på nästa vid feb/mars så det blir också vila tills dess. Min menscykel har verkligen blivit störd av många försök under ett år.

Låter klokt med hysterskopi. Gick jättebra och inte alls ont då man får lite av det ena och fegt andra innan 😝 Det är liksom skönt att få svar... gissar att det är samma för dig.. känns som man har en livmoder som tar död på allt. Men så är det säkert inte.. något som inte riktigt klaffar bara...

Jag hoppas ni får era två!! 🙏 Har också tjatat om det 😝 Inte fått ok ännu, men de kan ju inte neka en hur länge som helst. Gissar att du hört samma... "vi har så hiiiiimla bra statistik med blastocyster så det kan bi inte göra". Suck! 🙄

Spännande och säkert är den bra. Men om inte så vet man lättare hur man ska ta sig förbi ett sådant "fel" som kromosomanalys. Tycker det faktiskt är hemskt att pgs inte är tillåtet i Sverige. Handlar inte om att få ett elitbarn som folk tror. Skulle spara så mycket smärta att inte återföra sjuka embyron. Plus att man skulle förstå att det var just implantationen det var fel på nr många friska inte fäster sig. Nu får man istället chansa i blindo...

Jaaa! 2018 ska det bli ändring på saker och ting 🌟🙏

Härligt med semester och nystart! Ha det fint 🤗


Svar: Ja ska bli så skönt med resa😎
Okej, vad spännande! Skönt att vila och tiden dit kommer att gå fort.

Hade du lokalbedövning när du gjorde? Vissa verkar bli sövda, kanske bara är när läkarna vet om att de behöver ta bort nått.🤔

Jaa det hoppas jag med. BM:orskorna verkar också vilja att vi ska få 2 tillbaka, den som bestämmer som säger nej. Men förra gången sa dom att vi tar upp det igen.

Haha jo den har man hört😅

Ja det är verkligen konstigt! För att man inte ska kunna välja kön bl.a. Tänk vad tid, hopp och besvikelse man skulle spara på!

Tack detsamma🙏😘


ivfdagboken.blogg.se

#14 - - Ivy:

Jag var inte vaken, var väldigt snurrig och sov mig igenom det. Men tror typ inte jag var sövd. Kände inget alls. For till och med snabbt till jobbet igen efteråt om än lite snurrig! Haha.

Men vad är det med vissa och detta om två? Förstår de hur mentalt tungt vare återföring är? De som beslutar har knappast varit med om detta själva.

Fick svar på den här eran (som jag inte är helt säker på jag kan lita på) men den visar helt normalt. Som allt annat. Blir sååå less! Suck!

Ha de fint 🤗

Svar: Haha okej👍
Förlåt att jag inte svarat på ett tag!

Förstår känslan! Hade läkartid idag där vi gick igenom allt. Och mina blodprover. Allt såg så fint ut inkl kromosomtestet😒. Man ska väl vara glad men vill bara hitta felet nu!
Och ingen hysteroskopi ser dom någon anledning till.

Kram🤗
ivfdagboken.blogg.se

#15 - - Ivy:

Hej! Ingen fara.. kikade in här precis och såg ett svar :-) kul!

Har du kanske en "hemlig" mail/instagram eller liknande så kan vi skriva där (om du vill). Annars går det givetvis bra här också. Jag finns med det töntiga namnet longingforyou88 på insta. Tycker det varit bra kanal för ventilation men andra i samma läge. Har ingen blogg eller så..

Skönt att ditt kromosomprov och blodprover såg normalt ut! Vi fick en mycket jobbig överraskning. Allt såg bra ut för mig men det visade sig att min man bär någon translokation så kromosomtestet var inte som det skulle. Jättetungt och ofattbart. Bäraren är själv frisk (som ju min man är) men när man ska göra barn blir det fel. Otroligt tungt och vad jag förstått så måste vi nu göra pgd. Det är som en chock och samtidigt bra att vi vet men jättejobbigt också.

Frågar men om du inte vill dela behöver du givetvis inte det. Ni gör spermiedonation va? Hur kom det beslutet fram?

Kanske är jag i chock ännu och än finns hoppet kvar med pgd men jag känner mig mycket orolig över om vi hittar friska embyron.

Avskyr det här och vad man ska behöva vara med om...

Även orolig för att jag själv har endometrios. Och det känns inte som en bra kombination att vi båda har tuffa problem att komma förbi. :-(

Hoppas du har en skön paus med vila och fokus på annat i livet :-) vi vet inte heller vad som händer för oss nu men tar det en dag i sänder.

Ha det så fint ❤

Svar: Hej! Åh vad bra att du skrev igen:) Jag har ingen hemlig mail eller instagram tyvärr. Kanske man borde skaffa.. Men om du har en mail så kan ju jag maila till den?

Åh vilket jobbigt besked :( Förstår att det är tufft, men bra om man kan hitta orsaken och försöka komma på en lösning. Försök ha hoppet uppe att ni nu kan göra Pgd och hitta friska embryon. Det tror jag på! Får ni göra det i Sverige?

Min sambo fick reda på att han har ett kromosomfel redan vid första utredningen som gör det omöjligt för honom att få barn. Jättetrist😢 Men vi förlikade oss med det ganska snabbt och han var 100 procent på att gå vidare med donator. Och sen händer det här:/ Att jag inte lyckas få barn. Man tror ju att någon skämtar med en.

Ja vi längtar till vår resa om 8 dagar!! Så härligt med annat fokus för en liten stund.

Kram❤️

ivfdagboken.blogg.se

#16 - - Ivy:

Ingen fara jag kan skriva här också :-)

Tycker det finns mycket bra grejer som folk delar där på insta. Men ibland blir det mycket också. Allt detta står en upp över huvudet ibland.

Det är ju precis som du säger bra att vi vet om det i alla fall. Nu hoppas jag att detta är det och inget mer fel finns samt att vi har tur och hittar friska Embyron. Tror de måste göra sådan kartläggning nu för att förstå vad de ska söka efter sedan vid screeningen. Det tar väl sin tid. Ska ringa i slutet av veckan och se om vi kan gå komma för att få information. Jag tror vi borde vara godkända för det. Hoppas innerligt det inte blot några problem med det.

Förstår att beskedet om din man måste varit mycket tufft att få. Men också att man förlikar sig med det tillslut. Så de kunde se redan på spermierna att de ej skulle gå? Vilka tekniker som finns. Vårt fel gick inte att se där om än jag önskar det upptäckts tidigare men samtidigt får vi vara glada att jag inte är för gammal än. Fyller 30 i år och jag tycker det är tufft att bli äldre med tanke på äggen.. hur sjukt är inte det?😂

Jag förstår och sådan maximal otur ni haft. Att du fått så många fina blastocyster är ju en bragd i sig. Knappt hört någon som fått så många i Sverige. Otroligt men samtidigt tufft att då inte förstå varför det inte går.

Hade du kollat immunspåret? Kanske era test kan vara något för dig?

Underbart med resa och njut av den❤ Vi ser också över en ev resa i mars. Nu när vi har paus med allt detta. Stor kram och styrka!🤗

Svar: Ja verkligen! Det hoppas jag med för er✊ Som sagt, vår tur kommer. Och det är skönt att vi är relativt unga fortfarande 😂 Trots att jag tydligen börjat fått gråa hår🙈 Jag fyller 30 nästa vecka och hoppas verkligen att det här är året det händer. Men vi har ju många år på oss, det hade kunnat vara värre.

Ja de såg det med en gång och sen fick vi vänta 16 mån för donator. Under den tiden hann vi bearbeta allt och fick prata med psykolog på kliniken. Fast han som berättade för min sambo om hans problem, gjorde det över telefonen. Det var dåligt för min sambo kommer ju inte ihåg allt som sades och jag var ju inte med och hörde.:(

Ja mina immunprover (svenska) visade inget konstigt. Men det där era testet tror jag kan vara nått för mig..

Vad kul☺️ Vart kikar ni på?
Kram

ivfdagboken.blogg.se

#17 - - Ivy:

Hoppas så att vi ska få våra fina belöningar efter allt slit.

Visst är det så. Än så länge är ålder med oss liksom världen så det är bra 😝 HAHA ja... och jag som trodde jag fått min mormors gener som har mörkt hår än vid 90. Nejdå har också hittat ett två vita senaste året 😱😬 Stort grattis i förskott! Hoppad dagen firas väl 💖

Oj, 16 månaders väntetid för donator? Är det sant..

Jag har tyvärr fått mycket tunga besked sedan sist. Och jag förstår att du vet mycket väl hur det känns att höra något sådant. Jag hade ett skypemöte med klinikchefen Penny på Ivf Serum. Hade ställt in mig på att prata om hysto, pgd och chanser med det, och lite andra funderingar. Hon var väldigt proffesionell och varm men sa att hon inte rekommenderar oss att gå pgd vägen. Att det inte är värt smärtan och de låga chanserna som det innebär. Att vi borde lägga våra pengar på roligare saker i livet. Var tungt att höra men samtidigt litar jag mycket på dem. Än har vi inte ens fått komma på möte för att förstå av kromosomavinelsen innebär. Blir så besviken på svenska sjukvården. Lämnar en med ett papper på "felet" och sedan tystnad. Min man vill att vi provar med spermiedonation. Han är helt ok med det och tycker inte alls det är svårt beslut. Det är jag som har svårare att acceptera. Men kanske kommer pgd bara suga musten ut oss ännu mer tills dess att vi inte orkar ett enda ärligt försök.

Måste också säga att jag blir väldigt ledsen att höra hur din sambo fick beskedet om såermierna. Jag tycker det är snudd på vårdmiss och totalt olämpligt. Blir ledsen att höra :-(

Gjorde också sådana immunprover hos Marie på ferilitetsplus i Stockholm. Visade heller inget. Fick inte super seriöst intryck av henne.. ja jag vet inte.

Vi har en vän med tjej som har seglat jorden runt och nu befinner de sig Grenadinerna och ska vara däromkring. Så vi ska förhoppningsvis flyga till lämplig ö och vara där en vecka iaf. Slog mig nu om zikamyggan finns där... aja 😝 Man kan heller inte sluta leva!

Var åker ni? Njut och ha det fint 🤗❤

Svar: Tack för grattis i förskott🙏😘 Haha ja tyvärr hoppas man men men, tror dock att hormonbehandlingar och den här stressen kan göra att man åldras lite o förtid, eller vi säger så iaf;)

Vad tråkigt att höra om dina nya besked och fan att svenska sjukvården är så sega och likgiltiga som dom är. Säg bara som det är liksom...
skönt att din sambo inte är främmande för spermie donation, som sagt var inte min heller det. Förstår att du tycker att det är jobbigt, men kan man få gener från en av föräldrarna så är ju det en bra sak. Barnet kommer bli likt pappan ändå, man ärver ju sättet också. Även om man helst vill se sin älskades drag i bebisen. Men när vi träffade psykologen så berättade hon om barnböcker man läser redan från början om hur pappan har lånat spermier från en annan. Jättefina barnböcker och jag tror att om man är öppen från början så blir det bra för barnet.

Men om ni har pengar så kanske ni ska testa med pgd en gång och sen gå över till donation? Går man privat så är det nog inte väntetid.

Nej tyvärr fick jag inte heller superseriöst intryck av Marie. Hon var trevlig men det är ju inte allt.
Så då bor du också i Sthlm? Har du också gått hos Huddinge?

Åh vad skönt!!! Vart ligger Grenadinerna, ska genast googla😅👍

Nä man kan ju inte det. Kram på dig!
ivfdagboken.blogg.se

#18 - - Ivy:

Också rädd för det.. vad alla dessa hormoner gör med ens kropp. Kan ju inte vara helt bra.. Men förhoppningsvis ger det inte negativa effekter man märker av senare. När man googlar står det att så inte sker.. men ändå rädd för det!

Det är riktigt tufft att bara bli lämnad utan svar. Nu kan jag bara själv spekulera och prata med utländska läkare som säger olika saker. Ska ringa dem igen imorgon och ligga på om att få en tid att träffa dem! Problemet med pgd är också att man ska göra någon form av analys som kan ta allt mån 1 mån till 1 år (innan man ens kan starta). Vet inte om jag klarar att vänta så länge för att sedan ändå ha mycket små chanser. Vi har pratat om att ta möte med dem. Bedöms chanserna små testar vi spermiedonation. Lyckas vi bli gravida så är ingen gladare än vi. Annars så är vi då framme för pgd och kan ta ställning till det då. Blir dock en paus nu på någon månad för att läka lite..

Du har helt rätt i det.. och visst är det tur ändå att ens partner kan tänka sig det. Man inser ju också att målet att å ett friskt barn är det absolut viktigaste. Genetik är verkligen inte allt. Tycker inte alla mina vänner är speciellt lika sina föräldrar heller när jag tänker efter. Det handlar så mycket om yttre faktorer än en liten spermie som donerats. Håller helt med dig också om att det är en god idé att vara öppen med donation från början. Det är inget att skämmas för och den dagen man har ett barn i famnen kommer man vara lycklig oavsett hur barnet kom till :)

Håller med om Marie. Fick känslan av att pengarna talar där.. men helt klart trevig och så :)

Det stämmer, vi bor i stockholm sedan några år tillbaka. Vi är båda från Umeå sedan innan. Bor ni också här? :)

Ha en fin vecka :) Kramar!

Svar: Då förstår jag att ni kanske går direkt på donation. 1 år för utredning, att det kan ta så lång tid😱 Hoppas att ni får komma snart och få mer information.
Har ni funderat på vart ni vänder er för donation?

Ja skönt med paus och förhoppningsvis en resa snart.
Vi åker ju inatt så kommer inte att kolla in bloggen på två veckor 😱😅

Jaha vad spännande, hur kommer det sig att ni lämnade Umeå? Så ni flyttade tillsammans hit? Ja vi bor i Stockholm, eller i en förort söder om söder☺️

Ha det så bra här hemma👍❤️
ivfdagboken.blogg.se

#19 - - Ivy:

Hoppas ni har det fint på semestern :)

Jag har lyckats tjata till mig att vi ska få komma på ett informationsmöte snart. I telefon sa de att väntetid var 4-5 månader (!!! inte klokt... haha), lyckades få det till 4-5 veckor. Så efter påsk får vi veta mer om chanserna med pgd. Har sett att det kan variera mellan att 5-25% av embyrona är friska från det genetiska (sedan tillkommer de där om att 30-35% är "sjuka" av naturen för kvinnor). Vet du om de i sverige kollar "kareyotyping" på donatorsperma?

Har sett att man kan få göra pgd utomlands och försäkringskassan bekostar då det. Så bestämmer vi oss för pgd så kommer vi inte vänta på tid i Sverige. Vet du om försäkringskassan även kan bekosta donation utomlands? Tror det kan vara så.. I och med att kötid med det verkar väldigt lång också. Har tänkt att ett alternativ skulle vara att befrukta hälften med min mans sperma och hälften donation. Så kan vi testa båda. Är så trött mentalt för att kunna med allt för många pgd försök. Sedan är jag ju efter dessa år så orolig för att det finns "fler fel".... hjärnspöken förhoppningsvis..

Båda vi är uppvuxna i Umeå och pluggade även på universitetet där. Jag pluggade civ.ek. mot marknadsföring. Den typen av jobb finns betydligt fler och roligare av i Stockholm. Och så har vi nog alltid varit lite sugna på att inte "fastna" hela livet på ett ställe. Rest mycket, bott utomlands innan osv. :) Så kanske nyfikna av oss också i kombination med jobb (och många andra vänner som flyttat hit efter studier med).

Då är vi nääästan grannar, haha! Vi bor på Söder och trivs super :-)

Ha en fortsatt fin resa, eller när du läser detta.. Välkommen hem :)


Svar: Heej! Ja nu är vi hemma sen en vecka tillbaka! Haft det super:) Skulle ni åka utomlands?

Som svar på båda dina frågor så har jag tyvärr inte koll på det. Har inte haft orken att läsa på så mycket om sånt. Det känns så krångligt det där med försäkringskassan. Borde läsa på..

Åh så spännande det låter med att ha bott utomlands! Vart?:)

Haha ja då är vi ju nästan grannar😊 Älskar söder!
ivfdagboken.blogg.se

#20 - - Ivy:

Härligt att höra att resan var toppen :) Var var det ni åkte till för land? Vi åker nu på lördag och det ska bli underbart. Lämna massa tråkigheter som allt tycks komma på samma gång.

Nej jag förstår. Det är så mycket att sätta sig in i. Man blir matt..

Vi bodde i Marseille i Frankrike under en period. Det var härligt men är så sverigekär så vi hittar alltid hem :-)

Haha ja bra lustigt att vi bor så nära! :-)

Såg att du är igång nu. Åh vad jag hoppas 🙏 lycka till!!!

Svar: Vi var på Kap Verde😊 Åh vad skönt, bara två dagar kvar ju👌 Vart var det ni skulle?

Oj vad häftigt 👍 Man är ju det ändå. Jag längtar alltid bort men det är alltid skönt att komma hem igen.

Ja nu är jag igång igen. Försöker hålla hoppet uppe även om det är svårt:(
🙏🙏🙏🙏

Ha en underbar resa nu och NJUT!
ivfdagboken.blogg.se

#21 - - Ivy:

Heej! Åh kom att tänka på att vi ju skrivit här med varandra efter min semester. Vi var i Guadeloupe, underbart med sol, värme och upplevelser :-) Kap vrede låter superkul också, skulle vilja se det stället någon gång!

Såg att försöket inte gick vägen. Så ledsen att höra💖 det är inte rättvist vad vissa av oss ska behöva kämpa sig igenom. Vet inte om jag sa det förr men säger det igen i all välmening, läs på lite om ERA. Kanske kan vara svaret för er ❤️

Här händer det mest ingenting. Möte med genetisk analys den 16. Så vi ser vad som händer därefter.

Stor kram🤗

Svar: Åh hej!! Åh låter fantastiskt! ☀️😎

Ne inte klokt vad man ska behöva gå igenom.. och inte ger man ju upp heller även om jag är bra sugen på det med hehe. Fast det gör vi inte än på långa vägar!
Var på ultraljud idag inför ny återföring. Förmodligen blir det en återföring denna månad om inte äl inträffar fel.

Just ja. Ska läsa på om det ikväll👍

Okej vad spännande! Du får gärna uppdatera mig då☺️

Kram på dig!
ivfdagboken.blogg.se

#22 - - Anonym:

Ge upp vill man inte, inte så länge det finns hopp 💪 Ger man upp så är man definitivt där man INTE vill vara. 🤗 bra att ha kämparglöd🙏💖

Åh hoppas, hoppas turen är kommen. Gör ni försök nu? Hoppas så mycket :-)

Vi har träffat de på genetik nu. Vi är godkända för pgd och kommer att försöka den vägen. Kan inte ge upp om det finns en chans. De sa att av 32 kombinationer så är ca 2 st friska. Skrämmande dåliga odds men vi vill ta chansen. Tror vi ska köra nästa cykel men utomlands. Nervöst..


Ha en fin vår🌞

Svar: Heej! Har tänkt på dig och undrat hur mötet gick☺️
Spännande! Även om oddsen inte är bra så är det ändå odds:) Och som vi sa, hoppet är viktigt!
Det är det vi lever på, och en dag så löser det sig. Vilket land tror ni att ni kommer att göra det i?

Jag har tänkt på det där med ERA test, låter verkligen som nått som skulle kunna vara mitt ”problem”. Frågan är hur jag ska kolla det.
Pratade med läkarna i den här cykeln om det, att jag tror att jag borde ha återföring en dag tidigare kanske. Jag har alltid ägglossning samma dag som testet ger utslag (jag får ont så brukar märka det) och enligt testen så går läkarna på att man får ägglossning dagen efter utslag på sticka.

Det blev ingen återföring denna månad då min ägglossning kom på dag 25 och dom tyckte att det var för sent. Eller jag fick välja själv, men frågade vad läkarn tyckte och han sa nej :/

Tack detsamma☺️ Skönt att prata med nån som går igenom lite liknande☺️
ivfdagboken.blogg.se

#23 - - Ivy:

Heej!

Precis, oddsen är inte jättebra med pgd/pgs men de finns. Min man vill testa denna väg och det kan jag inte ta ifrån honom. Även om jag själv inte känner att det genetiska är avgörande längre. Är väl all kamp som gett sig känna dock skulle jag bli överlycklig OM det gick. jag har pratat med en klinik som heter Reprofit utanför Prag. Tror det blir dem vi väljer. Går du på huddinge? Fick gott intryck av de på genetik men läst både ris och ros om huddinge så därför känns utlandet nära till hands. Dock himla tungt pusslande med jobb och utlandsresor... Så vi ska besluta oss nu.

Jag tror verkligen ERA kan vara väldigt bra för många som är unga och på papperet ser allt toppen ut. Sett många exempel på de som tillslut med hjälp av ERA lyckats. Har kontakt med en tjej som jag lärt känna via instagram. Vi delar liknande erfarenheter.. oförklarlig barnlöshet med fina embyron men ingen lycka ändå. Hon har också gjort ERAN och för henne visade den att hon ska sätta tillbaka ett embyro TVÅ dagar senare. Hennes ÄL skedde väldigt tidigt i cykeln, 10-11. Så det är nog superbra att kolla det.

Man gör ERAN i naturlig (dvs endast äl spruta) eller stimulerad (progynon, lutinus) cykel. Jag gjorde stimulerad för att man då får exakta antalet timmar man ska återföra ett embyro. För mig var det kring 125 efter det att jag började med progesteron/lutinus. Jag gjorde det i Riga, gillade inte kliniken särskilt mycket och hade jag inte varit påläst själv hade vissa saker verkligen slarvats med. Vet även att Serum i Aten gör detta och den kontakt jag haft med dem (mail/skype) så är de helt fantastiska. Långt till Aten men kanske värt att kombinera med en weekend exempelvis. Hon instgramvännen (haha :P ) gör sina i Köpenham på privatklinik. Jag gjorde UL i Stockholm och själva biopsin var en dag i Riga. ERAN tar en hel cykel och när biopsin är tagen får man ett svar ca 10 arbetsdagar efter. Det är bara att hojta till om du har några frågor om ERA till mig (har ju tom gjort två :P misstänkt äl i stimulerad cykel, därav två). Här läste jag mer om ERA innan jag gjorde den: https://www.igenomix.com/tests/endometrial-receptivity-test-era

Verkar klokt ändå att inte sätta tillbaka ett embyro för sent i cykeln. Har själv alltid haft äl kring dag 20. Senaste månaderna efter era har den börjat komma typ dag 15-16.

Håller med.. gör det lättare att ha någon att prata med och dela upp och nedgångar, tankar osv. :-)

Sorry för världens längst inlägg.... skriver från datorn så så blev det himla långt :D

Ha en fin dag!

Svar: Förstår, tycker att ni gör rätt i som testar:) När tror du att ni kommer igång?

Vi går hos Huddinge och har gjort det i 2 år nu😱 Så känner de flesta och dom är verkligen gulliga mot en. Men tror dessvärre inte att dom är så bra på specialfall som en själv. De tror att det ska funka om dom klappar på mig och försöker på nytt nästa månad. Jag behöver nån som verkligen vill hjälpa och tar tag i det. Såklart att dom vill hjälpa men känns som om dom inte vet så mkt.

Oj vad spännande att ni båda gjort ERA test! Men har ni ivf instagram då eller har ni hittat varandra ändå?
Vet du vilken klinik hon går till? Försöker googla på ERA och Danmark men alla verkar inte göra det. Är det väldigt dyrt?

Så hur blir det med dagar för dig och återföring, 125 timmar? 5 dagar med prog?

Vi borde hitta något annat forum att skriva i 😂 Typ mail eller nått.

Kram!
ivfdagboken.blogg.se

#24 - - Ivy:

Håller med! Jag skrev in min mail här (ser du den?), så om möjligt, kan vi höras där :D Finns även på Instagram men kan dela det i ett mail. Är ju ingen hemlighet detta men ändå privat så jag delar försiktigt :)

I Sverige tror jag inte vi kan starta förrän i höst. Utomlands när vi själv vill. Inväntar nästa cykel som kanske är igång om 30-35 dagar. Denna genetiska "grejen" gick att se med pgs, så vi behöver ingen egen "unik" analys, vilket tack och lov sparar massor med månader! :)

Jamen verkligen.. vi båda hade "ivf insta". Sedan tappade hon inlog dit och skrev till min "ivf insta" och så skrev jag tillbaka från min privata istället, då jag inte är inne så ofta på just den instan :) Har varit så skönt att få dela så mycket med någon som verkligen förstår. Vi båda höll på att bli "knäppa" av denna oförklarliga diagnosen. Så både hon och jag gjorde bla. ERA:n. Mina kom tillbaka "normala", dvs. dvs 5 dagar med prog (125-130 timmar). Hon fick dock som sagt ett skifte, så ska ta ca 7 dagar med prog. Ska dock tas om nu igen pga. viss osäkerhet när ägglossningen skedde för henne. 950 euro kostar det i Köpenhamn. Skickat meddelande och frågat om namnet på den privata kliniken som gör testet :)

Jag betalade 800 euro i riga. Så blev det flygresor på det. Hon vet jag tidigare fick sin ERA gratis av landstinget i en forskningsstudie. Vet dock inte om det finns några sådana här i sverige. Annars om dina läkare på huddinge är villiga att hjälpa kanske de kan ta biopsin och skicka provet till Spanien där de analyserar detta. Sophiahemmet erbjöd mig med hjälp för det, men valde tillslut att åka utomlands pga att de aldrig gjord det förr. Då skulle det ha kostat 650 euro, dvs. kostnad till spanska labbet.

Kram och ha en fin (förhoppningsvis) långhelg :)!

Upp